کاربردهای جذاب NFTها در دنیای واقعی

مقالات تحلیل بنیادی

عرضه کنندگان توکن های غیرمثلی¹ یا NFT ها همواره این نگرانی را دارند که خریداران با رشد یا افت قابل توجه قیمت دارایی شان دست به فروش توکن خود بزنند. کاربردی کردن این توکن ها یکی از پیشنهاداتی است که می تواند باعث جلب وفاداری دارندگان NFT گردد. افزودن کاربردهای واقعی باعث می شود تا NFT فرای یک تصویر باشد و به یک دارایی ارزشمند و مفید تبدیل گردد. امکان دسترسی به محتوای اختصاصی، بهره مندی زودهنگام از خدمات، کاربرد برای خرید یا معاوضه اقلام فیزیکی و غیره از جمله اقداماتی هستند که به ایجاد ارزش افزوده برای NFT ها کمک می کنند. در این مقاله به بررسی ۱۰ ایده جذاب پرداخته می شود که باعث افزایش کاربردی بودن NFT ها شده اند.

محصولات فیزیکی

یک پیشنهاد ساده برای قدردانی از هواداران و توجه به جامعه هولدرها، ارائه یک محصول فیزیکی به آن ها است؛ به عبارت دیگر، ایجاد امکان بازخرید NFT و دریافت یک کالا در ازای آن در دنیای واقعی. اقدام یک هنرمند مشهور در حوزه تصویرسازی دیجیتال با نام Beeple یک نمونه عالی است؛ وی برای هر یک از آثار هنری خود مجموعه ای فیزیکی را در نظر گرفت که شامل نمایشگر تصویر با وضوح بالا، یک گواهی اصالت امضا شده و تعدادی لوازم جنبی است.

nft

یک نمونه دیگر، شرکت آدیداس² است که با انتشار اعلامیه ای از ورود خود به متاورس خبر داد و پس از پیوستن به باشگاه میمون های کسل³، مجموعه NFT خود را راه اندازی کرد. آدیداس موفق شده مجوز کالاهای فیزیکی منحصر به فردی از جمله هودی، لباس ورزشی وکلاه را بگیرد و طبق گزارش­ها، هنرمندانی از جمله پاریس هیلتون و جیمی فالون از این همکاری استقبال کرده اند و عضو این باشگاه هستند.

باشگاه میمون های کسل

بلیط برای رویدادهای فیزیکی

بلیط های ورزشی یک کاربرد عالی برای NFTها هستند؛ به ویژه که امکان جعل این توکن ها وجود ندارد و در عین حال هزینه پایینی دارند. بنابراین، NFT ها محبوبیت بالایی در صنعت توزیع بلیط رویدادهای ورزشی دارند، گرچه صرفا محدود به این حوزه نیستند. باشگاه میمون های کسل نیز که هر سال رویداد ApeFest را به صورت فیزیکی و با هدف تقویت جامعه هولدرهای وفادار توکن های خود برگزار می کند، از این قابلیت استفاده می نماید. رویداد ApeFest برای هولدرهای NFT های BAYC و MAYC است که حضورشان تنها با استفاده از بلیط و تایید توسط یک اپلیکیشن صحت سنجی می گردد و امکان شرکت در این جشن خصوصی برای افراد دیگر وجود ندارد.

ape

رویدادهای متاورسی

استفاده از NFT ها می تواند محدود به حضور در رویدادهای فیزیکی در دنیای واقعی نباشد. حضور در جشن ها و ملاقات های متاورسی را نیز که از محبوبیت بالایی برخوردار هستند، می توان به دارندگان این نوع از توکن ها ارائه داد. در این رابطه می توان به مجموعه “کلوب سرلاک⁴” اشاره کرد که تصاویری از شخصیت هایی را به صورت کاسه های خوراکی و در قالب NFT بر روی بلاکچین اتریوم ضرب کرده است. هر یک از کاسه ها رنگ، حالت و شکل متفاوتی دارند و برخی از آن ها کمیاب تر هستند. این مجموعه فراتر از یک کلکسیون بوده و دارندگان آن می توانند به جلسات متاورسی ای دسترسی داشته باشند که خالقان، سرمایه گذاران و کارشناسان بازار را به خود جذب می نمایند. با این اقدام می توان به یک محیط عالی برای ملاقات با مردم، همکاری در پروژه‌­ها و انجام تجارت دسترسی داشت.

کلوب سرلاک

حق رای

با استفاده از NFT ها می توان به هولدرها حق رای داد تا ضمن تعامل بیشتر، درباره نسخه ها و امکانات جدید نظر بدهد. در رابطه با این ویژگی می توان کاربردهای بسیار زیادی را تعریف کرد. برای مثال می توان به اقدام شرکت سرگرمی Launch Inc. اشاره کرد که در ژوئن ۲۰۲۲ اولین فستیوال موسیقی خود را با نام W3BSTOCK و با بهره مندی از فناوری بلاکچین برگزار کرد. دارندگان NFT های این مجموعه از امکاناتی نظیر اظهار نظر درباره چگونگی اجرای رویداد، ورود رایگان، انتخاب محل اقامت VIP برخوردار بودند. همچنین، هولدرها می توانستند درباره زمان اجرای افراد در فستیوال رای بدهند.

 

کدهای تبلیغاتی و تخفیف

مجموعه “قهوه چی های کریپتویی⁵” نه تنها طیف متنوعی از شخصیت های مرتبط با قهوه را ارائه کرده، بلکه به واسطه در اختیار داشتن NFT می توان در کافه خالقان این مجموعه در شهر نیویورک- آمریکا یک قهوه رایگان دریافت کرد. ارائه کدهای تبلیغاتی و تخفیف ها نیز روشی موثر برای تقویت حس وفاداری هولدرها و افزودن کاربری به NFT ها است. عرضه کنندگان مجموعه آثار دیجیتال G-Star RAW در آگوست ۲۰۲۲ به هولدرهای خود این امکان را داد تا بتوانند با یک کد تخفیف ۲۵ درصدی از وبسایت ضرب (mint) توکن های غیرمثلی با نام Tropee استفاده نمایند.

 

نمایش های انحصاری

امکان استفاده از NFT ها برای نمایش ویدیوهای انحصاری نیز وجود دارد. برای مثال، شرکت سرگرمی AMC در رابطه با مجموعه سریالی Walking Dead سوار این موج شده و مجموعه کمیاب و منحصر به فردی از آثار دیجیتال را منتشر کرده تا تجربه عمیق تری را برای هواداران فراهم نماید. دارندگان NFT های این مجموعه می توانند به پشت صحنه های انحصاری دست پیدا کنند، درباره چگونگی فیلمبرداری این مجموعه اطلاعات کسب کنند و در عین حال، مالک بخشی از سریال محبوب خود باشند.

 

 برگزاری نشست های پرسش و پاسخ⁶

از NFT ها می توان برای ملاقات با ستاره های هر حوزه استفاده کرد. برای مثال، Gary Vee، ستاره دنیای NFT و عرضه کننده مجموعه Vee Friends به هولدرهای آثار خود این امکان را می دهد تا از طریق برنامه Facetime با وی تعامل کنند و طی یک جلسه درباره هر موضوعی گفتگو کنند. برای بهره مندی از این قابلیت نیاز نیست که در حد Gary Vee مشهور باشید، خریداران معمولا تمایل دارند با عرضه کنندگان هر نوع از آثار هنری آشنا شده و درباره داستان ایجاد هر اثر صحبت کنند.

 

محتوای انحصاری

ایجاد دسترسی به محتوای اختصاصی یکی دیگر از روش های ایجاد ارزش بین هولدرهای NFT ها و قدردانی از وفاداری آن ها است. کوئنتین تارانتینو⁷، فیلمساز برجسته، به خوبی توانست از این روش برای مجموعه NFT های خود استفاده نماید. هواداران تارانتینو با در اختیار داشتن این NFT ها می توانند از تماشای صحنه های حذف شده تا مصاحبه با کارگردان بهره مند شوند و هدایایی را دریافت نمایند که امکان فروش آن ها وجود دارد.

 

هدیه توکن در قالب Airdrop

برخی از خالقان NFT ها که از هوش خوبی برخوردارند، هر از گاهی توکن هایی را به کیف پول هولدرها می فرستند تا تعامل با مخاطبان را حفظ کرده و توجه ها را به سمت آثار خود جلب نمایند. دو نمونه شناخته شده از این اقدام مربوط است به ایردراپ توکن Ape Coin از جانب BAYC و MAYC که NFT های خود را در بلاکچین اتریوم عرضه کرده اند.

 

وایت لیست عرضه­‌های جدید

به طور کلی، وایت لیست⁸ به معنی تایید یک هویت و ایجاد امکان دسترسی به برخی خدمات ویژه است. این عبارت در حوزه کریپتو به معنی تایید آدرس یک کیف پول جهت بهره مندی از عرضه اولیه کوین ها یا NFT ها پیش از ارائه برای عموم می باشد. این روش اقدامی عالی برای قدردانی از هولدرهای وفادار است تا بتوانند NFT های پروژه های آتی را زودتر از سایرین در کیف پول خود ضرب کنند. خالقان توکن های غیرمثلی گاهی اوقات با این منظور با یکدیگر همکاری می کنند؛ برای مثال می توان به اقدام مجموعه Interfaces اشاره کرد. البته این مجموعه در فوریه ۲۰۲۲ فعالیت خود را متوقف کرد اما پیش از آن توانست یک جنبش قابل توجه را با وایت لیست کردن ۱۰۰ هولدر NFT های Deadfellaz ایجاد نماید. هر دوی این مجموعه ها از این همکاری منتفع شدند و به موفقیت رسیدند. Deadfellaz روشی جدید برای پاداش به هولدرهای خود پیدا کرد و Interfaces نیز با بهره مندی از محبوبیت Deadfellaz از این روند استفاده کرد.  

 

با توجه به نمونه های مورد بررسی می توان گفت که کاربردهای NFT ها نامحدود بوده و فضای زیادی برای خلاقیت وجود دارد؛ از عضویت در کلوب های اختصاصی تا دسترسی به رویدادها و مجموعه های جدید. عرضه کنندگان و خالقان NFT ها می توانند از گزینه های جذاب دیگری نیز استفاده کنند تا ضمن معرفی بیشتر خود به جامعه، استفاده از توکن های غیرمثلی را در زندگی روزمره و دنیای واقعی رواج دهند.

 

 

 

 

 

 

 

منبع

https://www.tropee.com/blog/10-best-nft-utility-examples-and-ideas

 

 

[۱] Non-fungible Token | NFT

[۲] Adidas

[۳] the Bored Ape Yacht Club | BAYC

[۴] Cereal Club

[۵] Crypto Baristas

[۶] Ask Me Anything | AMA

[۷] Quentin Tarantino

[۸] Whitelist

مطالب مشابه

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mohmd-
mohmd-
1 سال قبل

ممنون بابت مطالبی که به اشتراک میزارید

آزاده
ویرایشگر
1 سال قبل
پاسخ به  mohmd-

تشکر

درباره ما

اِکوتِرِیل، پایگاه تحلیلی و آموزشی اقتصاد و بازارهای مالی

×